Seijan Kotisivu -kertomuksia purjehduksista ja linkkejä valokuviinArkisto-kuvia Tapaninpäivän myrskystä, Hangon markkinoilta, joulukorteista...Linjett 32 purjeveneen matkakertomuksiaPurjehdusmatkakertomuksia Itämereltä ja Euroopan kanaviltaLinkitLinks EngKuviaOTA YHTEYTTÄ!
Seijan kotisivu
Kesä 06
Kesä 05
Kesä 03

Lomamatka 2006, kun kippari on 60 v.

Kesän 2006 lomamatkalle lähdimme heinäkuun 5. päivä. Purjehdimme Hangosta länteen Vänön, Björkön, Utön ja Kökarin Karlbyn kautta Maarianhaminaan. Siellä kävimme syömässä Eckerön laivaristeilyllä ja keskiviikkona 12.7. purjehdimme Ahvenanmeren yli Ruotsin Aarholmaan, jossa olimme luonnonsatamassa ensimmäisen yömme tänä kesänä ulkomailla.
Ruotsin puolella yövyimme vuoroon luonnonsatamissa (nh=naturhamn) ja maksullisissa vierasvenesatamissa (gh=gästhamn).

Matkamme jatkui hyvissä tuulissa etelään pitkin Tukholman saaristoa. Yöpymispaikkoja siellä olivat Dalarön Karlslund (gh) ja Landsortin Läskär (nh). Sen jälkeen olimmekin jo Ostkustenilla eli Ruotsin itärannikolla, jossa ihailimme ensin parin yöpymisen ajan Nyköpingin viehättävää kaupunkia (gh).
Matka jatkui, ja tiistaina 18.7 yövyimme taas ankkurissa, nyt Valdemarsvikin Halsössä (nh). Seuraavakin yö vietettiin luonnonsatamassa: pääsimme monen ankkurointiyrityksen jälkeen kiinnittymään Kalsön kallioon, lähelle Vinön saarta. Rauhallisen yön jälkeen olikin sitten kiire nousta ylös klo 3.30, kun ankkuri petti. Koska oli vielä aivan pimeää, ankkuroiduimme uudestaan, nyt redille, varhaisen aamiaisen ajaksi; ja sitten päivän hieman valjettua suuntasimme kohti Öölantia, joka oli matkamme pääkohde.

Torstaiaamuna yhdeksän maissa saavuimme Byxelkrokin satamaan, joka oli pullollaan veneitä. Siellä on 75 laituripaikkaa, joissa oli silloin yöpynyt noin 130 venettä. Odoteltuamme muutaman tunnin pääsimme kylkikiinnitykseen laituriin, jonne illemmalla tuli viereemme saksalainen vene. Perjantaiaamuna sitten saimme oikean vierasvenepaikan ja saatoimme rauhallisin mielin lähteä bussilla saaren pääkaupunkiin, Borgholmiin. Sinne emme voineet purjehtia, koska merikorttimme riitti vain Öölannin pohjoisosaan asti.

Kalmarin salmen rannikolla eteläisin paikka merikortillamme on Oskarshamn, jonne sitten lauantaiaamuna, 22 heinäkuuta, suuntasimme veneemme keulan. Matkalla yritimme päästä maihin Blå Jungfru -saarelle, joka on luonnonsuojelualue ja ainut saari keskellä Kalmarin salmea. Saaren rannat olivat kuitenkin niin jyrkät ja samalla kiviset, että meidän oli tyytyminen vain veneestä ihailemaan saaren jylhää kauneutta.
Oskarshamnissa (gh) satoi, kun kävimme kaupassa. Sen takia tarkempi tutustuminen kaupunkiin jäi väliin ja palasimme veneellemme. Satamassa oli sillä välin alkanut Oskarshamn 150 år -juhla ja menimme suihkuun tanssilattian kautta. Sitten vielä myöhemmin illalla tanssimme uudestaan oikein perusteellisesti ja asiallisemmin pukeutuneina. Lisää juttua tanssimisesta löydät niin tällä kuin muillakin reissuilla löydät etusivun linkistä.

Sunnuntaina sitten alkoikin jo kotimatka, jonka ensimmäinen yö oltiin Hasselössä (nh), Vestervikissä. Maanantai-iltana päästiin Arkösundiin, josta v. 2000 oli aloitettu merimatka kohti Gotlantia, Visbytä. Silloin oli vannottu, ettei siihen paikkaan enää koskaan palata, vaan nyt osattiinkin valita eri vierasvenesatama kuin silloin. Olimme Norrköpingin purjehdusseuran pienessä viehättävässä laiturissa ja saimme myös saunoa mitä makeimmissa löylyissä, vaikka kyseessä olikin vain bastu.

Seuraava paluuyö oltiin samassa kalliossa Öjan Läskärissä (nh, Landsort) kuin mennessäkin ja sen jälkeen Bullandössä, jossa oli ravintolan edessä yövytty jo kesällä 2000-kin. Päivän purjehduksen jälkeen oltiinkin jo sitten raitiovaunujen eli Ruotsin lauttojen reitin pohjoispuolella Fejan saaressa (gh). Sielläkin saimme saunoa; ja tosi kuumassa saunassa, jossa oli sekä sähkö- että puukiuas. Ja molemmat täysillä!

Seuraava päivä olikin jo perjantai, 28.7, ja sateessa suuntasimme kohti Maarianhaminaa, jonne saavuimme niin ajoissa, että ennätimme juuri ja juuri Vikingin risteilylle Kapellskäriin.
Siis pehmeä lasku Suomeen, kun heti Ruotsista päästyämme piti lähteä sinne ostos- ja ruokailureissulle takaisin.
Kotimatkalla Suomessa yövyttiin sitten Benö-össä (nh=ls), Korppoströmmissä (gh=vs) ja Gullkronassa (vs) ennen kuin tiistaina, 1.8, illansuussa rantauduimme Hangonkylän kotilaituriin.

Oheiseen kuvaan olen Itämeren kartalle merkinnyt joitain yöpymispaikkojamme. Näin saat jonkinlaisen käsityksen liki 800 merimailin purjehduksestamme.